Se fac pasi in elaborarea tarifului de referinta la RCA

ASF a publicat, la sfarsitul saptamanii trecute, modul de constructie al tarifului de referinta la RCA, care va reprezenta si modul de constructie al plafonului maximal ce va fi aplicat sase luni de zile din momentul in care tarifele vor fi gata, conform OUG 54/2016. Pentru determinarea valorilor medii de luat in calcul se asteapta la ASF datele de la toate societatile de asigurare si, din pacate, mai sunt intarzieri.
Tarifele de prima se vor stabili pentru fiecare categorie de vehicule, pe perioade de un an, iar calculul se va baza pe date din portofoliul RCA ale firmelor asiguratoare. Metodologia de determinare a primelor de asigurare va include metoda primei de risc, care furnizeaza suma necesara pentru fiecare vehicul pentru a se putea plati daunele aparute plus cheltuieli de administrare, achizitie etc. si pentru generarea profitului stabilit. Alte elemente avute in vedere sunt factorul de incarcare aferent rezervei de daune intamplate, dar neavizate (IBNR), rata anuala de modificare a frecventei daunelor (trendul frecventei daunelor – f), rata anuala de modificare a inflatiei daunelor (trendul severitatii daunelor – i), diferenta (in ani) dintre data medie de aparitie a daunelor din perioada de aplicare a tarifului  si data medie de aparitie a daunelor din perioada de analiza (t), cheltuielile asiguratorului exprimate ca procent din prima bruta (taxe, cheltuieli de achizitie, de administrare, alte cheltuieli – ch), marja de profit exprimata ca procent din prima bruta (p), precum si incarcarea datorata aplicarii sistemului Bonus/Malus (bm). Special pentru acest ultim element, asociatiile patronale spera sa obtina stabilirea unui numar egal de clase de bonus si de malus, pentru care sa se aplice principiul proportionalitatii in mod direct. Se renunta, asadar, la elemente gen cod CAEN, judetul de inmatriculare al companiei si altele.

Prima tarifara se va calcula utilizand formula:

 

Sursa:www.traficmedia.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

TOP